August 4, 2025

Notice of accidental deletion of passport copies submitted by guests. 外国人宿泊者の「旅券の写し」データの一部誤削除について

Japanese follows English. | 日本語は英語の後に続きます。


We regret to inform you that we, Rakuten STAY, Inc., have discovered that a portion of the passport copy data submitted by guests who reside outside of Japan and stayed at some of our facilities was accidentally deleted while it had to be retained for a specific period after your stay, based on the applicable law. We confirm that there has been no external leakage of personal information and no damage to other data.
This is our notice to inform you of the items specified in the Japanese Act on the Protection of Personal Information following this incident. Please read the details below carefully.

The following outlines the incident and our response to it.

1. Timelines

On December 26, 2024, we took over a data management tool previously owned and utilized by a contractor to whom we outsourced the operations of our facilities. During this transition, it was found that a portion of the passport copy data had been deleted.

[Summary of the Deleted Data]

Affected Individuals Guests who reside outside Japan and stayed at the following facilities between December 18, 2020, and December 18, 2023:
  • Rakuten STAY MOTEL Nikko Kinugawa
  • Rakuten STAY Osaka Station North
  • Rakuten STAY Kyoto Station
  • Rakuten STAY Kokura Station
  • Rakuten STAY Naha Yachimun Street
  • STAYAT OSAKA SHINSAIBASHI east
Number of Affected Bookings 5,519
Affected Data Information contained in the passport copy data, including name, gender, date of birth, nationality, passport number, etc.

2. Cause of the incident

The system provider (the “subcontractor") that supplied the data management tool used by our contractor inadvertently deleted the data in question while deleting other data.

3. Response and measures taken

  1. Requested the contractor and the subcontractor to restore the data
    We requested data restoration from both companies, but only found their response confirming that restoration was impossible.
  2. Investigated the other similar facilities
    We investigated all the other facilities and confirmed no similar incidents had occurred.
  3. Report to regulatory authorities
    Based on the investigation results, this incident was reported to the Personal Information Protection Commission.

4. Measures to be taken to prevent similar incidents

We take this incident seriously and will increase our efforts to avoid similar incidents by strengthening contractor management and periodic monitoring.

5. Contact information for further inquiries on this matter

For any further questions regarding this matter, please get in touch with us at the following:

TEL: +81 50-1750-9719
MAIL: support@rakutenstay.zendesk.com


2025年8月4日

外国人宿泊者の「旅券の写し」データの一部誤削除について

 このたび楽天ステイ株式会社は、運営する各施設にご宿泊いただいた日本国内に住所を有しない外国人宿泊者の皆さまにご提出いただいた「旅券の写し」データの一部が誤って削除されていたことを確認いたしました。本件はデータの滅失となります。なお、調査の結果、外部への個人情報の流出およびその他のデータの毀損などは発生していないことを確認しております。

お客様にご心配をお掛けする事態となりましたこと、深くお詫び申し上げます。

本件の概要と弊社の対応について、以下の通りご報告差し上げます。

1.経緯

 弊社と各施設の運用業務を委託していた会社(以下「委託先」)との契約解除に伴い、2024年12月26日に、委託先が使用していたデータ管理ツールを弊社で引き継ぎました。引き継ぎに際し、「旅券の写し」に関するデータの保管状況を確認したところ、データの一部が削除されていたことが発覚しました。

【削除データの概要】

対象者 2020年12月18日ー2023年12月18日の期間において以下の施設にご宿泊いただいた、日本国内に住所を有しない外国人宿泊者の皆さま
  • Rakuten STAY MOTEL 日光鬼怒川
  • Rakuten STAY 大阪駅北
  • Rakuten STAY Kyoto Station
  • Rakuten STAY 小倉駅前
  • Rakuten STAY 那覇やちむん通り
  • STAYAT OSAKA SHINSAIBASHI east
(順不同)
対象予約数 5,519件
対象データ 「旅券の写し」データに含まれる氏名、性別、生年月日、国籍、旅券番号等の情報

2. 原因

委託先がデータ保管のために利用していたデータ管理ツールを提供するシステム会社(以下「再委託先」)が、他のデータを削除する際、誤って当該データを削除してしまったため。

3. 対応

本件を受け、弊社では以下の対応を実施しました。

  1. 委託先及び再委託先へのデータ復旧依頼
    データの復旧を両社に対して依頼しましたが、復旧が不可能である旨の回答がありました。
  2. 他施設の状況調査
    弊社が委託先に運用業務を委託していた上記の6施設を除く各施設についても調査し、同様の事象が発生していないことを確認しました。
  3. 監督官庁および個人情報保護委員会への報告
    調査結果をもとに、個人情報保護委員会へ本件について報告しました。

4. 再発防止策

 弊社では今回の事態を厳粛に受け止め、委託先管理体制の見直しおよび定期的なモニタリング等の強化を実施し、再発防止に努めてまいります。

5. 本件に関するお問い合わせ先

 本件につきましてご質問等ございましたら、以下のお問い合わせ先までご連絡いただきますようお願い申し上げます。

Rakuten STAY カスタマーサポート
TEL: 050-1750-9719
MAIL: support@rakutenstay.zendesk.com